Asterisk
Asterisk – oprogramowanie centrali telefonicznej PBX serwera VoIP na licencji GPL. Centrala telefoniczna Asterisk, jest serwerem VoIP z systemem Linux i oprogramowaniem Asterisk firmy Digium, którego twórcą jest Mark Spencer. Mark Spencer i firma Digium na potrzeby programu stworzyli protokół IAX jako alternatywę dla skomplikowanego SIP. Asterisk jest także macierzystym środowiskiem protokołu wykrywania usług VoIP dostępnych na danym węźle o nazwie DUNDi, który ma być alternatywą dla ENUM w architekturze P2P. Nazwa „Asterisk” (z ang. „gwiazdka”) wiąże się z powszechnym użyciem w informatyce symbolu „*” do zastępowania dowolnego znaku. Asterisk jest bardzo rozbudowany i elastyczny w konfiguracji, a przez to również nadaje się niemal do każdych zastosowań.
Cechy Asteriska:
– działa pod kontrolą systemów operacyjnych MS Windows, Linux, BSD i Mac OS X
– obsługa protokołów SIP, IAX, H.323, ADSI, MGCP, SCCP
– obsługa kart produkowanych przez firmę Digium pracujących w sieciach PSTN i ISDN
– obsługa kart rozszerzeń innych producentów np. Junghanns.NET (sloty PCI)
– informacje o połączeniach zapisywane są jako Call Detail Record
– możliwa współpraca z popularnymi bazami danych, np. MySQL, PostgreSQL
Serwer IP Asterisk umożliwia podłączenie firmowych telefonów IP/bramek z tradycyjną telefonią, oraz z operatorami VoIP. Asterisk pozwala na dowolne konfigurowanie połączeń wychodzących oraz przychodzących. Serwer Asterisk zapewnia standardowe funkcje jakie posiadają tradycyjne centrale telefoniczne jednak koszt wdrożenia centrali Asterisk jest znacznie niższy.
– konferencje
– IVR (system zapowiedzi głosowych z możliwością konfiguracji ścieżki połączeń w zależności od wyboru opcji przez dzwoniącego)
– obsługa faksów przychodzących z możliwością ich przekierowania na wskazany adres email
– nagrywanie i monitorowanie rozmów
– blokowanie wybranych numerów przychodzących i wychodzących
– kierowanie połączeń przychodzących dowolnie konfigurowalne
– kolejkowanie połączeń – dowolna ilość kolejek
– grupy dzwonienia
– przekazywanie rozmów
– połączenia oczekujące
– oddzwanianie
– DISA; funkcja pozwalająca na zadzwonienie na numer centrali a następnie wykonanie połączenia zwrotnego z centrali (np. przeniesienie kosztu połączenia na żądanie)
– dowolne konfigurowanie dźwięków odtwarzanych podczas połączenia oczekującego
– VoiceMail; poczta głosowa z możliwością przesyłania nagrania na pocztę email
– parkowanie połączeń
– wykonywanie kopi zapasowej nagrań, poczty głosowej, systemu
– raporty połączeń dostępne przez www