Asterisk

Asterisk – oprogramowanie centrali telefonicznej PBX serwera VoIP na licencji GPL. Centrala telefoniczna Asterisk, jest serwerem VoIP z systemem Linux i oprogramowaniem Asterisk firmy Digium, którego twórcą jest Mark Spencer. Mark Spencer i firma Digium na potrzeby programu stworzyli protokół IAX jako alternatywę dla skomplikowanego SIP. Asterisk jest także macierzystym środowiskiem protokołu wykrywania usług VoIP dostępnych na danym węźle o nazwie DUNDi, który ma być alternatywą dla ENUM w architekturze P2P. Nazwa „Asterisk” (z ang. „gwiazdka”) wiąże się z powszechnym użyciem w informatyce symbolu „*” do zastępowania dowolnego znaku. Asterisk jest bardzo rozbudowany i elastyczny w konfiguracji, a przez to również nadaje się niemal do każdych zastosowań.

Cechy Asteriska:

– działa pod kontrolą systemów operacyjnych MS Windows, Linux, BSD i Mac OS X

– obsługa protokołów SIP, IAX, H.323, ADSI, MGCP, SCCP

– obsługa kart produkowanych przez firmę Digium pracujących w sieciach PSTN i ISDN

– obsługa kart rozszerzeń innych producentów np. Junghanns.NET (sloty PCI)

– informacje o połączeniach zapisywane są jako Call Detail Record

– możliwa współpraca z popularnymi bazami danych, np. MySQL, PostgreSQL

Serwer IP Asterisk umożliwia podłączenie firmowych telefonów IP/bramek z tradycyjną telefonią, oraz z operatorami VoIP. Asterisk pozwala na dowolne konfigurowanie połączeń wychodzących oraz przychodzących. Serwer Asterisk zapewnia standardowe funkcje jakie posiadają tradycyjne centrale telefoniczne jednak koszt wdrożenia centrali Asterisk jest znacznie niższy.

– konferencje

– IVR (system zapowiedzi głosowych z możliwością konfiguracji ścieżki połączeń w zależności od wyboru opcji przez dzwoniącego)

– obsługa faksów przychodzących z możliwością ich przekierowania na wskazany adres email

– nagrywanie i monitorowanie rozmów

– blokowanie wybranych numerów przychodzących i wychodzących

– kierowanie połączeń przychodzących dowolnie konfigurowalne

– kolejkowanie połączeń – dowolna ilość kolejek

– grupy dzwonienia

– przekazywanie rozmów

– połączenia oczekujące

– oddzwanianie

– DISA; funkcja pozwalająca na zadzwonienie na numer centrali a następnie wykonanie połączenia zwrotnego z centrali (np. przeniesienie kosztu połączenia na żądanie)

– dowolne konfigurowanie dźwięków odtwarzanych podczas połączenia oczekującego

– VoiceMail; poczta głosowa z możliwością przesyłania nagrania na pocztę email

– parkowanie połączeń

– wykonywanie kopi zapasowej nagrań, poczty głosowej, systemu

– raporty połączeń dostępne przez www